Podczas ostatniego szkolenia z zakresu kontroli prawidłowości wykorzystania dotacji, zwracali Państwo uwagę na dużą rozbieżność pomiędzy prawem a praktyką urzędników w Państwa gminach. Przy okazji tego problemu poruszaliśmy kwestię prawa do składania skarg, wniosków i petycji.
O nieprawidłowościach warto pisać do różnych organów, w kompetencji których leży nadzór nad organizacją systemu oświaty takich jak: wójt (burmistrz, prezydent miasta), kuratorium oświaty, wojewoda czy Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Pamiętajcie Państwo, że artykuł 63 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, ustanawia prawo każdego obywatela, do kierowania skarg, wniosków i petycji do organów władzy publicznej.
Konkretyzacją tego przepisu są regulacje zawarte w artykułach 221-247 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego. Przepisy te obligują adresata skargi lub wniosku do udzielenia odpowiedzi osobie wnoszącej takie pismo bezzwłocznie, nie dłużej niż w terminie miesiąca. Jedynym wymogiem formalnym w tym zakresie jest wskazanie w piśmie imienia i nazwiska oraz adresu korespondencyjnego osoby kierującej petycję.
Składając skargę warto powołać podstawę prawną tj. art. 221 §3 oraz 227 Kodeksu postępowania administracyjnego, zaś przy wniosku art. 221 §3 oraz art. 241 Kodeksu postępowania administracyjnego. Dzięki temu organy do których kierujemy pismo, będą wiedziały że oczekujemy odpowiedzi z zachowaniem trybu przewidzianego w Kodeksie.
W konsekwencji Państwa pism organy władzy publicznej mają możliwość oceny funkcjonowania danych rozwiązań prawnych.
Zachęcamy także do zgłaszania problemów na nasz adres mailowy: kontakt@prawoiedukacja.pl W miarę możliwości będziemy starali się Państwa wesprzeć w działaniach zmierzających do poprawy sytuacji na rynku edukacji niepublicznej.
autor: Lech Gniady, radca prawny